Menu
Asiakasportaali 24h

Uutiset

02.11.2020

Pääkäyttäjyys pääkäyttäjän silmin

LapIT Oy tarjoaa eräisiin sovelluksiin pääkäyttäjäpalvelua, vapauttaen näin asiakasorganisaatioiden resursseja muuhun työhön. Samalla varmistuu viimeisin tieto ja osaamisen pääkäyttäjillä, ja käytettävä sovellus on myös teknisesti aina ajan tasalla. Titania työvuorosuunnittelujärjestelmän pääkäyttäjyyttä hoitavat asiantuntijamme Helmi Niskanen ja Julia Rautio. Pääkäyttäjäpalvelua sen toteuttajan näkökulmasta meille kuvaa ohessa Helmi Niskanen:

”Perin Titania pääkäyttäjyyden virkani mukana, eli osastomme osastonhoitaja oli pääkäyttäjä ja hän siirsi tiedot minulle. Pääsin myös pääkäyttäjäkoulutukseen josta sain lisää tietoa. Pääkäyttäjyys oli alkuun pienimuotoista, lähinnä oikeuksien antamista taulukoihin ja muutaman taulukon perustamista. Sovellusasiantuntijat huolehtivat teknisen puolen, joten minun ei tarvinnut sitä opetella.” kertoo Helmi Niskanen pääkäyttäjäuransa alkuvaiheista.

Pääkäyttäjyyttä hoidettiin oman työn ohessa, ja esimerkiksi uuden versionpäivitys hoidettiin silloin kun varsinainen osastonhoitajan työ sen salli. Vähitellen työ sai uusia haasteita, joita Helmi Niskanen luonnehtii seuraavasti:

”Toiminnan laajentuessa tuli enemmän ohjauksen tarvetta ja vianhallinta tilanteita. Ne hoidettiin sillä hetkellä tai sovittiin jokin aika. Toiminta oli enemmänkin ”virran mukana” menemistä. Titania-asioiden pino kasvoi, ja siihen oli vain otettava aikaa ja tehtävä ne pois. Välillä tuli asioita joita en itse osannut ratkaista, ja niin laitoin toimittajalle viestiä asian selvittelyä varten. Ei puhettakaan että olisi käynyt mielessä miten kehittää työvuorosuunnittelua, tai mitä uusia tuulia oli tulossa työvuorosuunnittelu maailmassa. Työ tehtiin niin kuin ehdittiin ja osattiin. Aluksi minulla ei ollut varahenkilöä, joten työt ja Titania -ongelmat ruuhkautuivat aina poissa ollessani, ja taas oli vain revittävä jostakin aikaa siihen, että koitti perehtyä mitä ja missä oli millainen ongelma.”

Tilanne tunnistettiin, ja Helmi Niskanen siirtyi päätoimiseksi pääkäyttäjäksi löytäen samalla työstä aivan uusia ulottuvuuksia: ”Minulle avautui eteeni tuttu mutta samalla vieras maailma. Alkoi käyttäjätietojen päivitys, voimassa olevien taulukoiden siivous, vanhojen taulukoiden siivous arkistoon ja niin pääsin ensimmäisen kerran Titanissa siihen tunteeseen että nyt se on järjestyksessä ja ajan tasalla. Pystyin aivan uudella tavalla keskittymään vikatilanteisiin ja ohjauspyyntöihin. Asiat hoituivat nopeammin ja tulivat tehtyä kerralla loppuun.

Uusien käyttäjien perehdytykset ohjelman saloihin sujuivat järjestelmällisesti ja ennen kaikkea työaikalakia noudattaen. Pääsin uudistamaan vanhoja kirjaamistapoja, ja yhteistyö Titania -käyttäjien kanssa tiivistyi. Pikkuhiljaa alkoi ajatus kehrätä, että miten voisi Titanian uusilla ominaisuuksilla helpottaa listan tekijöiden ongelmia. Ymmärsin että oman osaamisen kartuttaminen uusilla Titanian osioilla oli tarpeen, jotta saattoi sitten esittää kehittämistoimenpiteitä.

Tämäkin siis vaati aikaa jota ei ennen toisen työn ohessa pystynyt tekemään.”

Tämän hetken tilannetta Titania -pääkäyttäjänä LapIT Oy:n palkkalistoilla Helmi Niskanen kuvailee näin: ”Nyt pääkäyttäjänä ehdin tarkistamaan työaikalain toteutumista, tarttumaan ongelmiin ja ohjaamaan listan tekijöitä.

Uusien käyttäjien ohjaus ja opetus antavat esimiehille aikaa, kun se on heiltä pois. Myös oman osaamisen ajan tasalla pitäminen on helppoa, ja hyöty siitä näkyy suoraan asiakkaille.”

Asiakkaamme ovat antaneet palautetta pääkäyttäjyydestä:

·       Hyvä että uuden käyttäjän koulutus hoituu sieltä pääkäyttäjän kautta

·       Hyvä että on olemassa henkilöitä jotka vastaavat pääkäyttäjyydestä, on aina joku tavoitettavissa ongelman ilmaantuessa

·       On hyvä, että on olemassa henkilö jolla on laaja tieto työvuoroasioissa, kaupungin esimiehet vaihtavat välillä yksikköä tai turbulenssin vuoksi tulee koko ajan uusia. Kaikkea ei muista perehdytyksessä kertoa sijaiselle.

·       Visaisemmissa ongelmissa ja unohtuneissa, harvemmin vastaan tulevissa Titania asioissa olet ollut korvaamaton apu minulle. Aina kun jokin asia Titaniassa muuttuu apuasi tarvitaan. Nyt koronan vuoksi Titaniaan tarvittavista lisämuistutuksista tuskin olisimme itsenäisesti selvinneet

·       Palvelu on ollut todella nopeaa. Merkille pantavaa on ollut henkilön        erinomainen asiantuntijuus ja asioiden esittämisen rauhallisuus ja levollisuus, tämän vuoksi vastaanottajakin pystyy sisäistämään helposti uutta asiaa.

·       Suureksi avuksi tuoreelle listan tekijälle ja pitkin matkaa pulmallisissa tilanteissa. Pelkkää ruusua ja kiitosta täältä!  

·       Saa aina avun ja tuen ongelmissa. Palvelu on nopeaa ja osaat kertoa ja     selvittää asian niin, että myös tämmöinen Titaniaa vähän käyttänyt ymmärtää ja kykenee seuraavan kerran ratkaisemaan ongelman itse.

·       Ilman ohjeistusta listat olisivat menneet väärin massa-ajoon.

·       Aivan huippu palvelu! Nopsasti hoitui akuutti tilanne.

·       Suuret kiitokset kimurantissa tilanteessa.

·       Kiitos myös myönteisestä suhtautumisesta ja uuden opettamisesta Helmille!

X