Menu
Asiakasportaali 24h

Uutiset

03.03.2020

Kolarin terveyskeskus onnistui purkamaan hoitojonot uudenlaisella toimintamallilla

LapIT Oy mukana sähköisen yhteydenoton käyttöönotossa

Vuoronumeroiden jonottamisen sijaan Kolarin kunta tarjoaa asiakkailleen uudenlaiset kanavat yhteydenottoihin. Kolarissa potilas hoitaa ensimmäisen yhteydenoton joko soittamalla oman alueensa hoitajalle tai käyttämällä terveyskeskuksen internetsivun kautta avautuvaa sähköistä ilmoittautumista. Terveyskeskuksessa asiaan tartutaan mahdollisimman pian. Terveyskeskuksessa pystytään mallin avulla hoitamaan useampia asiakkaita lyhyiden kontaktien avulla, ja samalla vapautuu lisää aikaa sellaisille potilaille, jotka tarvitsevat pidemmän vastaanottoajan. Samantapainen asiakaskohtaiseen yhteyshenkilöön perustuva toimintamalli on aiemmin otettu käyttöön mm. Tuusulassa, ja Lapissa toimintamallin käyttöönotto toteutettiin osana usean kunnan yhteistä terveydenhuollon vertaiskehittämisverkoston (VEKE) hanketta.

”Vertaiskehittämisverkoston tavoitteena on terveyskeskusten keskinäinen tuki ja vuorovaikutus, hyvien käytäntöjen ja tiedon jakaminen ja kuntarajat ylittävä yhteistyö”, kertoo hanketta vetävä perusterveyden yksikön ylilääkäri Miia Palo Lapin sairaanhoitopiiristä.  ”LapIT oli hankkeessa luotettava ja joustava kumppani, joka pystyi tarjoamaan meille juuri tarpeenmukaista osaamista erityisesti tiedonhallinnan ja projektinhallinnan osa-alueilla. Yhteistyö toimi saumattomasti ja projektissa päästiin tavoitteisiin. ”

Syksyn 2019 aikana LapIT:n Jatta Kivelä toimi vertaiskehittämisverkostossa sähköisen yhteydenottolomakkeen käyttöönoton projektipäällikkönä. ”Sähköisen yhteydenottolomakkeen käyttöönotto oli usean toimijan yhteistyötä”, kertoo Jatta. ”Kolarin kunnan terveydenhuollon organisaatio halusi aktiivisesti muuttaa toimintamallejaan ja suunnitteli oman palveluprosessinsa uudelleen. Ulkopuolinen konsultti tuki heitä toimintamallin muutoksessa. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (Poske Lappi) on jo pitkään kehittänyt asiakkaiden digitaalisia palvelukanavia ja heiltä saatiin projektissa vahva tuki sähköisen ilmoittautumisen käyttöönottoon.”

LapIT toi projektiin vahvuutenaan Lapin kuntien terveydenhuollon toimintaympäristön tuntemusta sekä muutostarpeen ja muutoksen edistämisen tukea. Kolarin lisäksi myös Muonio, Enontekiö, Pelkosenniemi ja Savukoski mahdollistavat yhteydenoton paikalliseen terveyskeskukseen Virtu.fi palvelun kautta. Vertaiskehittämisverkoston työ tulee jatkumaan laajemmin osana Lapissa käynnistyvää sote-keskusuudistusta, jonka yksi keskeinen tavoite on digitaalisten palveluiden kehittäminen osana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden saatavuutta ja vaikuttavuutta.

Jatta_Kivelä.jpg

LapIT Oy:n erityisasiantuntija Jatta Kivelä

X